Zuid-Korea steekt miljoenen in een experiment met elektrische bussen die al rijdend kunnen worden opgeladen.

Het principe van draadloos laden, bijvoorbeeld van een elektrische tandenborstel, is al tijden bekend. Maar deze methode (inductie) van het laden van accu’s wordt vooralsnog vooral toegepast bij objecten die stilstaan.

In een poging om elektrisch vervoer een nieuwe impuls te geven experimenteert de Zuid-Koreaanse stad Gumi met een technologie, waarbij de accu’s elektrische bussen draadloos worden geladen, ook als ze rijden. Ze moeten hiervoor over een specifiek stuk weg rijden en worden dan vanuit het wegdek opgeladen.

Draadloze opladen

Met de opkomst van megasteden in Azië met meer dan 10 miljoen inwoners, is het vinden van schone alternatieven voor stadsvervoer geen overbodige luxe, zo schetst zakenkrant The Wall Street Journal in een reportage.

De technologie waarmee draadloos laden ook voor bewegende objecten wordt ingezet, is ontwikkeld door het Koreaanse bedrijf Dongwon Olev. Probleem is dat deze technologie nog wel zeer duur is. De proefopstelling voor twee bussen die over een traject van 24 kilometer rijden, kost zo’n drie miljoen euro.

De technologie moet nog fors goedkoper worden om economisch rendabel te zijn. "Het is zeer duur en economisch waarschijnlijk niet erg praktisch voor veel vormen van stedelijk vervoer", stelt de Amerikaanse hoogleraar John Kassakian van het Michigan Institute of Technology tegenover de WSJ.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl